Orucun Mekruhları Nelerdir?

Mekruh, İslam hukukunda hoş karşılanmayan fakat haram olmayan davranışlardır. Oruç esnasında mekruh olan davranışlar, oruç tutan kişinin manevi değerini azaltabilir. Bu yazıda, oruçlu iken kaçınılması gereken durumlar ve bunların etkileri ele alınmaktadır.
Orucun Mekruhları Nelerdir?
14 Eylül 2024
Mekruh, İslam hukukunda yapılması hoş karşılanmayan, ancak yapılması haram olmayan davranışlardır. Mekruh olan davranışlar, yapılmaması yapılmasından daha iyi olan durumlardır. Orucun mekruhları, oruçlu iken yapılmaması gereken davranışlar olarak tanımlanabilir. Aşağıda, oruç tutarken kaçınılması gereken durumları inceleyelim.

Orucun Mekruhları


  • Oruçlu kişinin su ile ıslatılmış misvak kullanması(استخدام السواك المبلل بالماء في حالة الصيام مكروه)(İstihdam-ı sevvak-ı mübellet bi'l-mâi fi hâlet-i sıyam mekruhtur.) mekruhtur. İmam-ı Azam ve İmam-ı Muhammed'e göre bu davranış mekruh değildir. Ancak oruçlu kişi diş macunu kullanarak dişini fırçalamaması kesinlikle mekruhtur.
  • Oruçlu kişinin pişirdiği yemeğin tadına bakması(تذوق الطعام أثناء الصيام مكروه)(Tezvîku't-t'aâm en-nehâ sıyam mekruhtur.) mekruhtur. Ancak kocası titiz olan veya misafiri gelecek olan kadın, boğazına kaçırmamak şartıyla yemeğin tadına tuzuna bakabilir.
  • Oruçlu olan kişi abdest alırken serinlemek amacıyla ağzına bol miktarda su alıp gerektiğinden fazla bekletmesi(المبالغة في المضمضة أثناء الصيام مكروه)(El-mübâlagatı fi'l-madmadeti en-nehâ sıyam mekruhtur.) mekruhtur.
  • Sakız çiğnemek(مضغ العلك مكروه)(Meğz-i alık mekruhtur.) mekruhtur. Ancak sakız çiğnemenin mekruh olmaması için bazı şartlar vardır. Ağızdan sakız tadının mideye gitmemesi gerekir. Oruçluyken çiğnenen sakızın önceden çiğnenmiş beyaz sakız olması gerekmektedir. Sakızın ağızda eriyerek dağılmayan cinsten olması gerekir. Bu şartları sağlamayan diğer türdeki sakızlar orucu bozar.
  • Oruçlu olan kişinin kan aldırması, eğer bünyesini halsiz düşürecek ve oruca zarar verecekse(سحب الدم أثناء الصيام مكروه إذا أثر على الصائم)(Sahb-ı dem en-nehâ sıyam mekruh idâ e'sara ale's-sıym.) mekruhtur. Ancak bünyesi kan aldırmayı kaldıracaksa caizdir.
  • Ramazanda çok sıcak havada sırf serinlemek için banyoya giren kişi, İmam-ı Azam'a göre(الدخول إلى الحمام في رمضان مكروه)(Ed-duhûlu ilâ'l-hammâmi fi Ramazân mekruhtur.) mekruh işlemişken, İmam-ı Yusuf'a göre mekruh bir davranış değildir.
  • Nefsine güvenemeyen bir kişinin eşini kucaklayıp sarılması(احتضان الزوجة أثناء الصيام مكروه)(İhtidânu'z-zavce en-nehâ sıyam mekruhtur.) mekruhtur. Çünkü meni gelerek orucun bozulma ihtimali vardır. Ancak nefsine güveniyorsa caizdir.
  • Eşlerin çıplak olarak birbirlerine sarılmaları, nefsine güvenseler bile kesinlikle(التعري بين الزوجين مكروه)(Et-ta'rî beyne'z-zavceyn mekruhtur.) mekruhtur.
  • Oruçlu olan erkeğin eşinin dudaklarını emmesi(مصّ شفاه الزوجة أثناء الصيام مكروه)(Mıssu şifâhi'z-zavce en-nehâ sıyam mekruhtur.) mekruhtur.
  • Tükürüğü ağızda biriktirerek yutmak(بلع اللعاب مكروه)(Bıla'd-l-lu'âb mekruhtur.) mekruhtur.
  • İftar yapmadan iki gün peş peşe oruç tutmak(الصيام يومين متتابعين بدون إفطار مكروه)(Es-sıyâm yevmeyni mutatabiyin bidûne iftâr mekruhtur.) mekruhtur.
  • Oruçlu bir kişi gece cinsel ilişki yaşadıktan sonra gusül abdesti zamanı olduğu halde almayıp sabaha bırakması(تأجيل الغسل بعد الجماع أثناء الصيام مكروه)(Te'cilu'l-gusli ba'da'l-cima'i en-nehâ sıyam mekruhtur.) mekruhtur.

Ekstra Bilgiler


Orucun mekruhları, orucun sevabını azaltan ve orucun manevi değerini düşüren davranışlardır. Bu tür davranışlardan kaçınmak, orucun daha faziletli bir şekilde tutulmasını sağlar. Ayrıca, oruçlu iken yapılan her türlü mekruh davranışın, orucun bozulmasına neden olmayacağını ancak orucun değerini azaltacağını unutmamak gerekir.

İslam alimleri, orucun manevi boyutunu korumak ve oruçtan maksimum fayda sağlamak amacıyla, mekruh olan davranışlardan kaçınılmasını tavsiye ederler. Bu nedenle, oruç tutarken dikkatli olunmalı ve mekruh olan davranışlardan sakınılmalıdır.

Yeni Soru Sor / Yorum Yap
şifre
Sizden Gelen Sorular / Yorumlar
soru
Hüsamettin 10 Ağustos 2024 Cumartesi

Oruçlu iken su ile ıslatılmış misvak kullanmanın mekruh olup olmadığı konusundaki farklı görüşler gerçekten kafa karıştırıcı. İmam Ebu Yusuf'un bu durumu mekruh olarak değerlendirmesi, onu uygulamak isteyenler için bir tereddüt oluşturabilir. Ancak İmam-ı Azam ve İmam-ı Muhammed'in bu davranışın mekruh olmadığı yönündeki görüşleri de dikkate alınmalı. Bu durumda, kendi inancınıza ve hangi imamın görüşüne daha yakın hissettiğinize göre bir karar vermek en doğrusu olacaktır. Kendi ruhsal ve manevi durumunuzu da göz önünde bulundurarak, bu konuda nasıl bir yol izleyeceğinizi belirleyebilirsiniz. Belki de bu tür meselelerde, kendi niyetinizi ve amacınızı göz önünde bulundurarak, en iyi şekilde bir karar vermek daha sağlıklı olacaktır.

Cevap yaz
1. Cevap
cevap
Admin

Farklı Görüşlerin Değerlendirilmesi
Hüsamettin, oruçlu iken su ile ıslatılmış misvak kullanmanın mekruh olup olmadığı konusunda farklı görüşlerin bulunması gerçekten kafa karıştırıcı olabilir. İmam Ebu Yusuf'un bu durumu mekruh olarak değerlendirmesi, bazı kişilerde tereddüt oluşturabilir. Ancak, İmam-ı Azam ve İmam-ı Muhammed'in bu davranışın mekruh olmadığı yönündeki görüşleri de dikkate alındığında, bir denge kurmak önemli hale geliyor.

Kendi İnancınıza Göre Karar Verme
Bu durumda, kendi inancınıza ve hangi imamın görüşüne daha yakın hissettiğinize göre bir karar vermeniz en doğrusu olacaktır. İslam'da farklı görüşlerin olması, kişisel tercihlere ve ruhsal duruma göre değişiklik gösterir. Dolayısıyla, kendi manevi durumunuzu da göz önünde bulundurarak en uygun kararı vermek önemlidir.

Niyet ve Amaç
Sonuç olarak, bu tür meselelerde niyetiniz ve amacınız oldukça önemlidir. Kendinizi rahat hissettiğiniz ve inancınıza en uygun gördüğünüz yolu takip etmek, manevi tatmin açısından daha sağlıklı bir yaklaşım olabilir. Bu tür konularda iç huzurunuzu bulmak ve kendinize uygun bir yol izlemek, ruhsal ve manevi sağlığınız için faydalı olacaktır.

soru
Yarıdil 04 Ağustos 2024 Pazar

Oruçlu iken su ile ıslatılmış misvak kullanmanın mekruh olup olmadığını nasıl anlayacağım? İmam Ebu Yusuf'a göre mekruh ama İmam-ı Azam ve İmam-ı Muhammed'e göre değilmiş. Hangisine uymalıyım?

Cevap yaz
1. Cevap
cevap
Admin

Yarıdil, bu konuda farklı âlimlerin görüşleri mevcut.

Farklı Görüşler
İmam Ebu Yusuf, oruçlu iken su ile ıslatılmış misvak kullanmanın mekruh olduğunu belirtirken, İmam-ı Azam ve İmam-ı Muhammed bu durumu mekruh olarak görmemişlerdir. Bu tür farklılıklar, İslam fıkhındaki zenginliği ve âlimlerin meseleleri farklı açılardan değerlendirmelerini göstermektedir.

Tercih Yaparken Dikkat Edilecek Hususlar
Hangi görüşü benimseyeceğin, kişisel inançlarına, bağlı olduğun mezhebe ve itikadına bağlıdır. Eğer daha çok İmam Ebu Yusuf'un görüşüne yakınsan, onun görüşünü dikkate alabilirsin. Diğer yandan, İmam-ı Azam ve İmam-ı Muhammed'in görüşünü benimsemek istiyorsan, onların yaklaşımını tercih edebilirsin.

Sonuç
İslam’da böyle durumlarda farklı görüşleri incelemek ve kendi ruh haline en uygun olanı seçmek önemlidir. İki görüş arasında bir tercih yaparken, hangi âlimin görüşünün seni daha çok tatmin ettiğine ve bu konuda nasıl bir bilgiye sahip olduğunuza dikkat etmen faydalı olacaktır. Bu konuyla ilgili daha fazla bilgi almak istersen, yerel bir âlime veya öğretmene danışabilirsin.

Çok Okunanlar
Editörün Seçtiği
Hz Osman'ın Duası
Hz Osman'ın Duası
Haber Bülteni
Popüler İçerik
Tevekkül Duası Okunuşu ve Anlamı
Tevekkül Duası Okunuşu ve Anlamı
Sübhaneke Duası Okunuşu ve Anlamı
Sübhaneke Duası Okunuşu ve Anlamı
Duymayan Kulak İçin Dua Okunuşu ve Anlamı
Duymayan Kulak İçin Dua Okunuşu ve Anlamı
Adak Kurban Kimlere Dağıtılır?
Adak Kurban Kimlere Dağıtılır?
Yasin Duası Oku
Yasin Duası Oku
Güncel
Hızır Duası Okunuşu ve Anlamı
Hızır Duası Okunuşu ve Anlamı
Güncel
Vitir Namazında Kunut Duası Yerine Ne Okunur
Vitir Namazında Kunut Duası Yerine Ne Okunur